Vredesweek

Van 17 t/m 25 september 2022 wordt in Nederland de landelijke vredesweek gehouden. Het thema van de Vredesweek is dit jaar ‘Generatie Vrede’, het gaat om burgers die in actie willen komen om generaties te verenigen die in actie willen komen voor vrede- over grenzen en dwars door verschillen in huidskleur, gender en klasse heen. De vredesbeweging anno 2022 verbindt jong en oud in een gezamenlijke missie voor een vreedzame wereld. Van de generatie die zich nog herinnert hoe mensen massaal de straat opgingen tegen kernwapens, tot een nieuwe generatie die zich steeds mee zorgen maken over hun toekomst.

De Stichting Samenbindende Projecten Zaanstreek is sinds 2018 een ambassade voor de Vrede, van de landelijke vredesbeweging PAX. Als Ambassade voor de Vrede in de Zaanstreek willen zij de vredesweek in Zaanstad promoten. Dit wordt gedaan vanuit de doelstelling om mensen uit de Zaanse samenleving met verschillende culturele, sociale en religieuze achtergronden te laten samenwerken aan gezamenlijke projecten waarbij ze elkaar ontmoeten, elkaar leren kennen en elkaars talent en achtergrond leren waarderen, om daarmee onderlinge verhoudingen te verbeteren en spanningen tussen bevolkingsgroepen te doen afnemen. De verbinding van mens tot mens wordt hierdoor versterkt.

Net als vorig jaar organiseren we dit jaar weer een Vredesconcert in de Kogerkerk, maar ook organiseren we een Walk of Peace in het centrum van Zaandam. Daarnaast hebben we weer een agenda gemaakt waarop de activiteiten in de Vredesweek van anderen worden vermeld.

Vredesconcert in de Kogerkerk, woensdagavond 21 september.

Ook dit jaar is er weer een optreden van de bekende Zaanse pianist Ruud Luttikhuizen, samen met zangeres Judith Petra. Verder treedt de A capellagroep Full House op. Ook wordt er medewerking verleend door de Zaanse stadsdichteres Lisa van Tongeren en Reinier Fosch. Zij zullen speciaal voor deze vredesweek een gedicht maken.

Het concert vindt plaats woensdagavond 21 september, in de Kogerkerk, Kerkstraat 14, 1541 HA Koog aan de Zaan, aanvang 20.00 uur. Vanaf 19.30 uur is de deur van de kerk open. Een toegangskaartje kost Euro 5,– , U kunt telefonisch kaarten bestellen bij Martin Meulenkamp tel. 075-6174707. Kaarten zijn ook verkrijgbaar op de avond van het concert zelf, zolang de voorraad strekt.

Walk of Peace in het centrum van Zaandam op zaterdag 24 september.

Op zaterdag 24 september organiseren SZZ een Walk of Peace door het centrum van Zaandam. Als Generatie Vrede lopen we langs monumenten die herinneren aan de laatste oorlog in het land. We starten  bij het monument in het Verzetsplantsoen, lopen langs het monument dat herinnert aan de Februaristaking in 1941 en staan stil bij de voormalige synagoge op de Gedempte Gracht. De tocht eindigt bij de muziektent midden op de Gedempte Gracht. Bij monument wordt een korte tekst uitgesproken. De tocht start om 15.30 uur en duurt een klein uur. De tocht wordt muzikaal ondersteund door de Zaanse muziekgroep de Hailanders, met o.m. een doedelzak.

Vredesweek agenda

De volgende activiteiten zijn aangemeld:

• Op Zondag 17 september zal de oecumenische viering in de Hervormde kerk in Jisp van de kerken in Wormerland in het teken staan van de Vredesweek.
  • Kogervermaning op zondag 18 september.