De Zaanse Vredesweek

Van 21 tot en met 29 september vindt in heel Nederland de jaarlijkse Vredesweek plaats. Deze week, een initiatief van vredesbeweging PAX, heeft dit jaar als thema ‘Vrede verbindt over grenzen’. Stichting Samenbindende Projecten Zaanstreek geeft de week invulling met diverse activiteiten, waaronder een Walk of Peace en een Vredesliedfestival.

25 september: Vredesliedfestival
Op woensdag 25 september vindt in de Verkadezaal van FluXus (Westzijde 148 in Zaandam) een Vredesliedfestival plaats dat geopend wordt door wethouder Rita Noordzij. Het festival begint om 20.00 uur – de deuren gaan open om 19.30 uur – en is gratis toegankelijk. Wel wordt een vrijwillige bijdrage op prijs gesteld. Na afloop van het festival is er een hapje en drankje en is er gelegenheid om na te praten.

28 september: Walk of Peace
Net als vorig jaar is er ook dit jaar weer een Walk of Peace. De route van zo’n drie kilometer voert door de wijk Poelenburg. In totaal duurt de wandeling zo’n anderhalf uur. Onderweg is er een stop bij het Darwinpark, waar onder het thema ‘Zorg voor de aarde over alle grenzen heen’ een programma is samengesteld voor jong en oud. De wandeling begint om 14.00 uur bij buurthuis De Poelenburcht (Weerpad 1A in Zaandam). Deelname is gratis.

Vier de vrede
Tot slot vinden er in diverse Zaanse kerken vieringen en bijeenkomsten plaats die aansluiten bij het thema van de Vredesweek.

Maandag 23 september
Krommenie
20.00 uur: bijeenkomst in de Doopsgezinde Vermaning (Noorderhoofdstraat 46) over de vredesspiritualiteit van Franciscus en Rumi, georganiseerd door de gezamenlijke Doopsgezinde Gemeenten in de Zaanstreek. Informatie bij Kok Klever, via camklever@gmail.com.

Dinsdag 24 september
Wormer
19.30 uur: oecumenische vredesvesper in de Doopsgezinde Vermaning (Dorpsstraat 371), georganiseerd door de Raad van Kerken Wormerland (i.o.).

Donderdag 26 september
Koog aan de Zaan
19.30 uur: vredesvesper in de Kooger Vermaning (Lagendijk 34) met aandacht voor poëzie, liederen en stilte.

Zaterdag 28 september
Zaandam
20.00 uur: filmavond in de Noorderkerk (Heijermansstraat 127), georganiseerd door de Protestantse Gemeente Zaandam. Er wordt een film vertoond over het leven van Dietrich Bonhoeffer.

Zondag 29 september
Zaandijk
10.00 uur: vredesdienst in De Ontmoeting (Parklaan 1) onder leiding van dominee Mirjam Sloots en pastor Jos Emons. Dit is een gezamenlijke dienst van De Ontmoeting en de Mattheüsgemeenschap.

Klik hier voor de nieuwsbrief met activiteiten