Het IDB stopt

Eind 2017 heeft het bestuur van het Interkerkelijk Diaconaal Beraad  Zaanstreek / Waterland (IDB) in een vergadering met de deelnemende kerkgenootschappen en besturen van diaconieën en caritasinstellingen (PCI’s) besloten tot opheffing van het IDB. Na afwikkeling van een groot aantal zaken is het nu zover. Op donderdag 18 oktober a.s wordt er in de Noorderkerk aan de Heijermansstraat in Zaandam een slotavond georganiseerd. De oorzaak is dezelfde als die men alom hoort bij verenigingen en andere organisaties: bestuursleden zijn vrijwel niet meer te vinden, want veel vrijwilligers  hebben weer een baan aanvaard.

Het IDB heeft samen met Sociale Wijkteams thema-avonden over de Wmo en  veranderende zorg aangeboden en het heeft in de loop der jaren meegewerkt aan de komst van de Voedselbank in Zaanstad, de komst van de Stichting Present, de Diaconale Stichting Gevangenenzorg en een Zaanse afdeling van SchuldHulpMaatje, die allen passen binnen de doelstelling van het IDB. Ook heeft de eigen werkgroep Jodendom-Christendom-Islam veel gedaan op het gebied van integratie onder meer door het organiseren van het Gemeenschappelijk Gebed. Deze werkgroep heeft zich onlangs aangesloten bij de (interreligieuze) Stichting Samenbindende Projecten.

De Werkgroep Voorbereiding Kerkdiensten met Verstandelijk Gehandicapten Zaanstreek verzorgt in vele kerken in Zaanstad kerkdiensten verzorgd. Ook dit werk gaat gewoon door’. De werkgroep Zaans Interkerkelijk Noodfonds (ZIN) heeft in de loop der jaren veel financiële nood voor medemensen helpen oplossen. In 2011 is het Diaconaal Centrum / Inloophuis ‘De Bron’ opgericht, dat een belangrijke rol speelt bij de integratie in de multiculturele wijk Poelenburg. Aangezien in dit huis het IDB kantoor heeft gehouden, blijft het een bijzondere plaats innemen, los van het mooie werk dat daar wordt verricht.

Bron: Persbericht van het IDB