Kerstbrief bestuur

Lieve mensen,

Het jaar 2020 zal ons nog lang heugen. De coronacrisis is ongekend en dat trekt een zware wissel op mens en maatschappij. Vanaf half maart gelden er beperkingen met als gevolg dat we genoodzaakt waren de Vierhuizen in de kerk op te schorten. Hierdoor hebben velen van ons elkaar al lang niet meer gezien, laat staan gesproken. En dat doet pijn. Tegelijkertijd hebben we als kerkgemeenschap er alles aan willen doen om met u verbonden te blijven.

Daarvoor zijn we allereerst begonnen met de online Vierhuizen via de website en YouTube. Al doende leerden we en zijn het bondige en mooie uitzendingen geworden. Daarop kwamen er snel de ZOOM-bijeenkomsten waarin we niet alleen spraken over het Vierhuisthema, maar waarin juist ook ieders wel en wee werd gedeeld. Er volgden meer initiatieven: wat te denken van Ruud’s verrassingsconcert vanuit het Concertgebouw, het 4 mei Vierhuis over 75 jaar vrijheid met viool en piano, nog meer miniconcertjes en recent nog Poetry & Piano. En wat als we Job niet hadden… Dan hadden we nooit die mooie video’s gehad op zondag om 10 uur. Inmiddels zijn we 33 uitzendingen verder en hebben we er heel veel mensen mee bereikt. Meer dan er ooit in onze kerk zouden passen. Natuurlijk hebben we nog wat in petto: het Vierhuis op Kerstavond 21 uur met verrassende optredens van musici, op Eerste Kerstdag ‘De Weg Kwijt…- The Movie’ en op 27 december een online kerstconcert van Ruud, Ruud en Njola van Saen Amare. Kijken dus!

De Dienengroep heeft ook niet stil gezeten. Zij organiseerden tal van originele en creatieve initiatieven om verbinding te houden. Denk maar aan Doeboekjes met woordzoekers, het ‘Blijfdezezomerthuisprijzenpakket’ met Hemelvaart, Pinksteren, de zomer, Sint Maarten en Sinterklaas. Met Happen & Trappen trapten veel Mattheusgangers mee door Zaandam. De deelnemers waren super enthousiast, zowel over de hapjes als de ontmoetingsmomentjes. Hoewel we dit graag wilden herhalen met ‘De Weg Kwijt…’, hebben we die door de nieuwe corona maatregelen afgelopen week moeten annuleren. En dat is natuurlijk heel erg jammer.

Tot slot hebben we met onze Nieuwsbrief verbinding met elkaar willen leggen en u geïnformeerd over alle hoogtepuntjes van onze gemeenschap. Wekelijks gaat deze naar 175 adressen en wordt het goed gelezen. We hopen dat u dit als fijn en prettig ervaart en u ze wekelijk met plezier leest.

Binnenkort is het Kerstmis en dat is anders dan anders. Zeker niet zo uitbundig als voorgaande jaren, maar we hopen van harte dat u intimiteit en warmte bij uw familie vindt. Een moment van samenzijn, waarin de geboorte van Jezus Christus ons hoop geeft voor het nieuwe jaar. Een jaar waarin het vaccin het lichtpunt is om elkaar vaker te kunnen ontmoeten.

De afgelopen jaren heeft u met Kerst in de kerk kunnen genieten van de kerststallenverzameling van Christel. Eigenlijk vonden we dat die verzameling wel uitbreiding kon gebruiken. Niet in de kerk, maar bij u thuis dit jaar. Vandaar een cadeau voor iedereen. Geef het een mooi plekje bij u thuis.

We wensen u zalig Kerstfeest en een gezond en hoopvol 2021!

Stichting Kerkgemeenschap Mattheuskerk Zaanstreek